De 12 archetypen van Jung, waaronder; The Outlaw, The Magician, The Hero. Waar gebruik je het voor en werkt het eigenlijk wel?

Jung stelde dat mensen dominante eigenschappen hebben die leiden tot typische gedragspatronen, verlangens, waarden en motivaties.

Communicatiesbureaus, brandingbureaus en marketeers hebben voortgebouwd op dit idee, zodat de doelgroep van organisaties zich sneller - en onbewust - zal verbinden met de organisatie door een duidelijk gekozen strategie met één merkarchetype als basis. Dit geeft een duidelijk richting aan die praktische handvatten geeft om de merkstrategie op te zetten. Deze merkstrategie is het uitgangspunt van alle communicatie en vormgeving.

Als startpunt is dit een goede weg om in te slaan maar wij drukken nooit zomaar een merk in een hokje. Bij kleine bedrijven en startups is het vaak moeilijk één specifiek archetype te vinden.

Vaak worden grote gevestigde bedrijven als voorbeeld gebruikt om aan te geven hoe gemakkelijk merken binnen een archetype vallen maar vergeet niet dat daar al jaren grote teams van marketeers de richting zorgvuldig hebben uitgestippeld.

Wij gebruiken de archetypes dan ook als startpunt voor de strategie en niet als keurslijf.

12 Archetypes

Er bestaan talloze archetypen, Jung definieerde de twaalf primaire typen die de menselijke basismotivaties symboliseren. Elk type heeft zijn eigen set van waarden, betekenissen en persoonlijkheidskenmerken.

Eigenlijk hebben de meeste mensen/merken een mix van verschillende archetypen in zich. Maar meestal is er één type dat meer op de voorgrond treedt en de persoonlijkheid kleurt.